Saturday, January 07, 2012

Mahasiswa & Politik

Soalan saya;

Wajarkah mahasiswa diberikan kebebasan berpolitik?

Rasanya soalan macam ni dah banyak kali dah orang tanya. Namun jawapannya sahaja yang berbeza di antara kita.

Merujuk kepada tindakan seorang pelajar UPSI yang telah menggemparkan seluruh negara khasnya buat pusat-pusat pengajian tinggi awam. Hanya beliau saja yang tahu mengapa beliau mengambiul tindakan sedemikian.

Cuma, kadang-kala saya merasa hairan dengan sikap segelintir mahasiswa kita yang terlalu terang-terangan menghentam pihak institusi pengajian dan kerajaan khususnya. Ada diantara mereka ini yang tanpa rasa malu mengaku bahawa mereka ini menentang atau dalam bahasa popularnya "anti- kerajaan'.

Bagi pendapat saya sendiri adalah memang tidak patut dan tidak boleh diterima sama sekali.
Masakan seorang penuntut yang menuntut di institusi pengajian awam, menerima pula bantuan pinjaman kewangan dan biasiswa dari badan kerajaan sanggup dan boleh berkata sedemikian.

Tak logik sama sekali. Ibarat tidak mengenang budi.

Bercakap pula soal kebebasan mahasiswa yang sering diperjuangkan oleh segelintir mahasiswa-mahasiswa di negara ini. Perkera sebegini juga agak lucu bagi saya bila mendengarnya.

Kebebasan apa yang engkau mahukan?

Seringkali juga kita mendengar kes-kes kerosakan akhlak yang melibatkan mahsiswa-mahasiswa negara ini seperti ditangkap khalwat, menagih dadah, lumba haram, bohsia, mabuk sana sini, bergaduh dan pelbagai lagi.

Jadi, benarkah bahawa mahasiswa-mahasiswa di negara ini disekat kebebasannya? Lawak bukan.

"AUKU", suatu perkataan yang common dan sensitif dikalangan mahasiswa-mahasiswa kita. Perkara ini memang tidak asing lagi dalam kehidupan seorang mahasiswa dan sudah menjadi suatu tradisi turun temurun untuk para mahasiswa memperkatakannya. Malah ada segelintir yang langsung tidak tahu menahu tentang AUKU tetapi sepakat untuk mengatakan tidak terhadapnya.

Apa sebenarnya yang dimahukan oleh mahasiswa-mahasiswa ini?

Kadang-kala, saya merasa hairan juga bila melihatkan para mahasiswa kita pergi melibatkan diri di dalam demonstrasi-demonstarsi yang dianjurkan para penetang kerajaan. Bila manakah mereka sebagai mahsiswa ini berada di kelas kuliahnya?

Saya sendiri juga pernah menjadi penuntut di pengajian tinggi suatu masa lalu dan saya faham sangat mengenai urusan merit kedatangan pelajar-pelajar. Kalau di masa saya belajar dulu, masuk kali kedua tak datang kuliah, surat amaran pertama akan dihantar kepada pelajar dan sekiranya pelajar terbabit terus-menerus tidak hadir maka surat amaran akan dihantar terus kepada pihak keluarga atau penjaga. Pihak pengajian juga mempunyai kuasa untuk menghalang pelajar-pelajar terbabit untuk mengambil peperiksaan atau boleh digantung terus tempat mereka di dalam institusi tersebut. Ini mengikut pengalaman saya sendiri semasa bergelar penuntut suatu ketika dahulu.

Jadi, saya tidak faham bila mananya mereka ini akan ke kuliah dan bila mana pula mereka punya masa untuk menyertai demonstrasi.

Buat penuntut atau mahasiswa UPSI terbabit, apa tujuan anda sebenarnya?

Cuba kita bawak turun bendera Pembangkang tu, dan lihat apa agaknya reaksi mereka?
Sudah tentulah mereka juga akan mengambil tindakan yang sama sepertimana yang dilakukan kerajaan.

Membangkang atau memberontak sebenarnya?

No comments:

Post a Comment

leave your comment or leave this site!!