Tuesday, January 18, 2011

17hb Januari 2011

'well, everything's okay..' kata doktor semalam.
'blood pressure... heart... normal... but you must bring along your breath inhaler to anywhere you go...' katanya lagi.
Aku boleh dikatakan aktif juga masa di sekolah dan kolej. Jenis yang tak duduk diam jugak ler, tetiba kena semput memang macam tak percaya. Siap ada inhaler pulak lagi usung ke sana ke mari macam bawak handphone tu.
'adakah disebabkan masalah kegemukan saya doktor..?' tanya ku.
'no.., asma tiada kena-mengena dengan gemuk atau kurus...' itulah jawabnya.
Kadang-kala ia berpunca dari faktor keturunan juga selain dari amalan merokok luar kawalan dan pengambilan makanan yang tak berkhasiat secara berleluasa. Memang keturunan belah mak aku ramai yang ada asma so logik la jugak cakap doktor tu.
Aku memang tak merokok. Memang tak minat dan terlintas pun nak merokok. Mungkin disebabkan oleh arwah ayah aku yang kuat merokok sampai tak terkawal menyebabkan aku jadi menyampah pada rokok. Arwah ayah aku setakat Dunhill 7 tu, tak sampai setengah hari pun boleh licin.
Lega jugak hati pasal tak payah kena ambik darah lagi. Aku memang fobia bab-bab cucuk ni. Paling tak boleh lupa masa 'cik misi' cucuk masukkan ubat kat tangan masa dalam wad aritu. Peritnya masa ubat tu nak masuk ke urat, Tuhan jer yang tahu. Depan nurse tu jugak menitik air mata aku menahan sakit, takde cover-cover dah.
Sejak keluar wad 2 minggu sudah, aku sering dapat pening-pening lalat sikit. Dah masuk minggu ketiga dah. Kata doktor itu normal sebab masa di hospital mereka terpaksa bagi ubat dan oksigen dengan 'dos' yang agak tinggi memandangkan keadaan aku masa tu agak kritikal. So pening-pening tu akan hilang dalam masa terdekat ni katanya.
Syukur alhamdulillah, tak kena masuk wad balik. Fobia weh nengok jarum. Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Semua atas izin dari-Nya.

No comments:

Post a Comment

leave your comment or leave this site!!