Tuesday, August 10, 2010

a lesson on sunday morning...

Semalam aku ke stesen bas express Medan Gopeng (bukan Medan Indonesia yer..) hantar adik nak balik ke Malacca. Ada sorang pompuan cina datang ngan husbandnya nak hantar kawan, dua orang minah mat salleh. Sementara tunggu bas sampai, aku lepak-lepak sambil sembang dulu ngan adik. Pompuan cina ngan kawan mat sallehnya tu pun lepak tak jauh dari aku.
Secara tak sengaja, aku terperasan pompuan mat salleh tu sedang membetulkan butang baju si pompuan cina yang sengaja tak ditutup habis hingga hampir menampakkan lurah dendam dan aset separuh kecut lanjutnya itu. Aku layan jer tengok tingkah laku minah mat salleh tu. Then, baru aku perasan yang dua orang pompuan mat salleh tu pakai t-shirt dengan long pants tertutup kemas atas bawah tanpa menampakkan sebarang lurah mahupun shape badan mereka.
Bandingkan dengan pompuan cina tu yang hanya pakai seluar pendek ketat cecah celah kangkang dengan baju yang sengaja tak di key-in-kan butangnya penuh. Aku ingat la kalo cina tu jenis berbulu mau terkeluar sikit helaian-helaian bulu tu dari celah seluarnya. Dah ler kencing berak pun main 'salat' ngan tisu jer. Kalo aset tu masih segar dan ranum takpe le jugak, ini dah tertampau masak dan tunggu masa nak gugur jer. Ulat-ulat pun dah tak nak dekat.
Sekarang aku tau dah yang tak semua pompuan mat salleh ni yang tak tahu adat sopan. Bukan semuanya suka pakai dedah dedah. Aku peratikan, pompuan-pompuan lain yang ada kat situ pun banyak yang tak sopan pemakaiannya walau orang melayu sekali pun. Aku yang takde kena-mengena dalam ini cerita pun rasa malu bila tengokkan pakaian anak bangsa sendiri. Kalau dah mat salleh pun tahu malu, inikan pulak kita yang sepatutnya lebih malu lagi. Yelah, 1 Malaysia ler katakan. Buah dada ngan kemaluan sendiri pun boleh kongsi ngan orang lain…!
Aku sempat bertanya kat mak aku yang ada sekali kat situ.
“Kita kat oversea ke Malaysia ni, mama..?”

No comments:

Post a Comment

leave your comment or leave this site!!