Tuesday, August 10, 2010

posa

Posa dah dekat. Tak esok lusa. Syok bulan posa ni boleh nengok macam-macam bahan melantak yang pelik-pelik dan best. Bulan posa ni rahmat sebenarnya. Mana taknya, barang makan berlambak walaupun tak boleh makan. Syukur kita kehadrat ilahi.
Tapi ada jugak yang tak suka bulan posa ni. Ada yang dah mula merungut bila nak tiba ramadhan. Pasai apa? Bulan baik lagi mulia, di mana pintu keampunan dibuka untuk setiap umat. Inilah bulan yang mana dosa-dosa sepanjang tahun kita lakukan mendapat keampunan. Tu pun ada yang tak suka lagi. Tak suka gamak dosanya diampunkan tuhan. Tak tau ler manusia jenis apa tu.
Ada member aku merungut bila tiba bulan posa ni. Katanya nak makan susah. Duit banyak keluar. So takde duit nak beli makan buka posa. Apa nak susah, pegi je la masjid berbuka ramai-ramai. Free lagi. Jawab aku. Itu pun susah ker. Dah memang jenis tak pernah nak ke masjid namanya.
Pada yang langsung tak pernah posa tu, berpuasalah selagi ada masa dan kesempatan. Sampai bila tak nak posa? Sampai tua? Tengok orang kawin, awak pun nak kawin. Tapi tanggungjawab berpuasa pun tak bole nak buat dan langsung tak pernah buat. So camana nak jalankan tanggungjawab kat anak orang?
Sampai bila tak nak posa? Sampai tua. Kalo tak sempat tua? Buatnya esok lusa mati camana...??

- khas buat kawan-kawan.

No comments:

Post a Comment

leave your comment or leave this site!!